In eerste instantie viel het ons nog mee. De reacties op het feit dat het coronavirus zich ook hier in Nederland gevestigd had. Even afgezien van het paniekerige en bovenal onnodige gehamster dan. Wij zagen mensen toch vooral redelijk ontspannen reageren. Zelfs met al die beperkende regelgeving. Zeer waarschijnlijk heeft niet in de laatste plaats onze typisch Nederlandse nuchterheid daaraan bijgedragen. ‘Dit zijn de feiten, zo kunnen we blijkbaar het best de kwetsbaren onder ons zo veel mogelijk ontzien en ja, het is zoals het is.’ Prima eigenschap, want paniek is ook zelden een goede raadgever gebleken.
Vanzelfsprekend hebben ook wij de regels toegepast op ons administratiekantoor. Maar daar hield het niet op. Omdat het voor heel veel bedrijven op termijn mogelijk toch best wel heel zorgelijk zou kunnen worden, wilden we meer doen. Daarom heeft Meester & Van der Boven al zijn cliënten van meet af aan op de hoogte gehouden van alle regelingen en tegemoetkomingen. Als het water aan de lippen zou komen te staan zou men daar, ondersteund door ons, gebruik van kunnen maken.
Maar als gezegd, over het algemeen gold vooral dat men het virus gelaten over zich heen liet gaan en best wel wat mensen er soms zelfs de positieve effecten van inzagen.
Inmiddels zijn we een stap verder. De maatregelen lijken hun vruchten af te werpen, maatregelen kunnen beetje bij beetje en onder voorbehoud weer wat versoepeld worden en medisch gezien lijkt het virus onder zwaar voorbehoud een beetje onder controle te zijn. Mooi toch? Het zou geweldig zijn als onze relatief vrije aanpak inderdaad blijkt te werken.
Allemaal waar, maar zo voorzichtig positief als we kunnen zijn over het controleren van het virus zo donker lijken de wolken zich samen te trekken boven het bedrijfsleven. De economische effecten gaan steeds meer opspelen en het blijkt inmiddels toch behoorlijk wat te gaan ‘kosten’.
Afgelopen tijd worden we steeds meer overspoeld door desperate telefoontjes. Ondernemers die steeds meer met de handen in het haar zitten hoe ze nog kunnen overleven, die genoopt zijn mensen te ontslaan, die er zelf even niet meer uitkomen.
Omdat die alsmaar groeiende zorgvraag weer een kans is om te bewijzen dat we zoveel meer zijn dan gewoon een administratiekantoor, konden we niet anders dan dat emotionele gat in te duiken. Daar hebben we inmiddels al enorm veel extra tijd, energie en aandacht in gestoken; en nog steeds. Al onze klanten kunnen juist in deze tijd op ons rekenen. Pro deo.
Meester & Van de Boven gaat bij iedere individuele hulpvraag de uitdaging aan om de klant uitgebreid en op maat advies en ondersteuning aan te bieden. En dat gaat dus zeker niet alleen met een rekenmachine. Inlevingsvermogen, creativiteit, klantgerichtheid; het zijn nu, meer dan ooit, dé sleutelwoorden binnen ons ondernemerschap. En niet alleen voor ons. Er is een gewisse kans dat dat voor het hele bedrijfsleven gaat gelden, ook na het coronatijdperk.